Olafs comeback

Olaf gjør comeback 27. April i Drammen Rivercup Regatta og vi gleder oss til å se han i aksjon mot landets og verdens beste roere. Bonden serverer her en oppskrift på suksess som godt kan skrives ned og henges på kjøleskapet!

Olaf Tufte, etter solid semifinale VM 2017. Foto: Balint Czucz

Veteranen med den lange merittlista har vist solide takter gjennom vinteren, og har satt seg klart mål om å kvalifisere seg til sitt syvende OL! Med bredden som finnes blant våre raskeste menn i dag, er båttype vidåpent.

Før han dro på samling i Portugal tidligere i vinter hørte vi med Olaf hva som er status, og hvordan motivasjonen er etter alle årene med hard jobbing og en endeløs rekke av meritter. Og jaggu fikk vi ikke servert selve gulloppskriften!

DR:        Hei, hva er status om dagen Olaf? Klar for ny sesong?

O:           Drar til Portugal på Torsdag. Da blir det seatrace. Så bånn gass!

DR:        Er det plassene i singlesculller og dobbeltfirer som skal fordeles, eller er dobbeltsculler også en mulighet?

O:           I øyeblikket har Kjetil (Borch) plassen i single. Forbundet vil i utgangspunktet satse på dobbeltfirer. Men vi ror seatrace i dobbel for å se om det kan gå fort.

DR:        Og hvordan klarer en 42-åring seg i konkurransen mot småtasser og tenåringer?

O:           Ikke så ille 🙂

DR:        Haha.. Hva tror du om sesongåpning i Drammen da? Hva kan vi forvente av deg?

O:           At jeg holder meg oppi båten.. 🙂

DR:        Ja, balansen blir kanskje påvirket når man kommer oppi åra, hehe!

Du satser friskt på din 20nde sesong og mot et OL nr. 7. Hva hadde dere i grøten på Tufte gård som gjør deg i stand til dette?

O:           26 sesonger :O

DR:        Ja, det er vel flere av gutta på laget som ikke engang var født da, for 26 år siden? Er gleden ved å ro fortsatt like stor?

O:           Motivasjonen for å trene kan være litt annerledes. Men ”driven” etter å gjøre ting bedre er der. Og når du har brukt mange måneder på å forandre noe, er det veldig gøy å få det til. Leiter fortsatt etter det ene bra rotaket. Når jeg finner det er det bare å forsøke å gjenta det…

DR:        Hvis du skal gi noen råd til de yngre talentfulle roerne våre utifra hva du har gjort og lært. Hva skulle det være?

O:           Lytt til de som har vært der. Tør å feile. Gjør det fordi du har lyst. Tren med og lær av andre idretter. Om du bestemmer deg for at du skal bli god, så ro mye og oppsøk de som er bedre enn deg!

DR:        Takk, der var gulloppskriften servert! Lykke til med seatrace. Vi gleder oss til å se deg i Drammen og gjerne videre frem til Tokyo! 🙂

O:           takk takk 🙂