Karolines store sommer

Karoline Masch kommer helt sikkert til å huske sommeren 2018, det var da hun fikk sitt store internasjonale gjennombrudd som konkurranseroer. Med god bakgrunn fra langrenn og skiskyting, trengte hun kun fire somre på vannet for å nå så langt!

Sammen med lagvenninner fra Tønsberg Roklub, Horten Roklubb og Aalesunds Roklub har det blitt deltakelse i U19 EM, U19 VM og Nordisk Mesterskap.

Det startet allerede i mai måned med uttak til U19 EM, ikke mange ukene etter at de første åretakene var tatt på vannet i år. Et grundig treningsarbeid gjennom vinteren ga resultater! De aktuelle jentene måtte ro seat race på Årungen for å bestemme laguttaket, og dette ga tur til Gravelines i Frankrike i mai måned.

Den samme båten med en utskiftning ble tatt ut til å representere Norge i Nordisk juniormesterskap i Danmark i juli. Det ble en flott sølvmedalje med Danmark først i mål og med god margin ned til en dansk båt på tredjeplass.

Roerne viste så stor framgang at de også ble tatt ut til U19 VM i Tsjekkia i begynnelsen av august. Hele sommeren gikk med til trening for å få jentene så samrodde som mulig. En uke ble tilbragt på Drammenselva med Drammen Roklubbs Tom Torgersen som trener. Nivået er særdeles høyt blant juniorroerne, men den norsk båten perset flere ganger under løpene. Det endte med C-finale og en flott 3. plass med ny pers på 6,50 min på 2000 meter.

Sommeren har gitt masse verdifull internasjonal erfaring til Karoline som holder alderen for en eventuell gjentakelse i U19 klassen også neste år!