Sorø 2018

Det har blitt en årviss tradisjon at Drammen Roklubb deltar i den internasjonale regattaen i Sorø i Danmark. I år med Nordisk juniormesterskap hvor Karoline Masch var tatt ut til å representere Norge i junior A dobbeltfirer sammen med roere fra Tønsberg, Horten og Ålesund. Karoline reiste med Norges Roforbund i begynnelsen av juli, mens vi andre fra Drammen Roklubb reiste med danskebåten torsdag 5. juli, regattaen var 7-8 juli.

Fra Drammen reiste 32 personer med roere, foreldre, søsken, besteforeldre og støtteapparat. Etter en hyggelig felles middag på båten, mange turer i tax free butikken og en god natts søvn på båten, kjørte vi i privatbiler fra København til Sorø, ca. 1,5 time. Teltet ble satt opp, båtene rigget, lunsjen ble kjøpt inn og roerne gjorde seg kjent med forholdene på regattabanen. Som vanlig hadde vi bestilt plasser på Comwell Sorø Hotel, en ordning vi er veldig godt fornøyd med. Hotellet serverte koldtbord både fredag og lørdag, veldig greit å slippe å reise ut igjen når vi endelig har kommet på plass. Beate og Henrik deltok på lagledermøtet fredag kveld.

Lørdag morgen kl 0630 var Elisabeth på plass for å ro dagens første løp. Til tross for vanskelige forhold med mye vind og høye bølger, rodde hun inn til finaleplass senere på dagen. En femteplass i finalen var vi godt fornøyde med.

Jonas, Sebastian, Lasse og Peter rodde HJB4X, mens Tale, Thea, Emma og Andrea rodde DJC4X. Emma og Thea rodde DJC2X, Lasse og Peter rodde HJB2X, Viktoria og Tale rodde DJB 2X. Alle fikk plass i B-finalen.

Fanny og Maja fra Horten Roklubb rodde bra i DS2X og ble honorert med plass i A-finalen. Fanny rodde også DS1X under vanskelige forhold.

I HJC1X vant erfarne Ulrik A-finalen, mens Peter rodde i E-finalen.

Ulrik og Jonas rodde begge A-finale i HJB1X, med 4. plass til Ulrik og 6. plass til Jonas.

Andrea kom på 4. plass i B finalen i DJC1X.

Søndag var det atskillig bedre forhold. I flere av klassene var det Nordisk Juniormesterskap. Elisabeth var først ute også denne dagen. Hun rodde bra og fikk bronsemedalje i DJA1X etter Danmark og Japan.

Det var heatfinaler i HJC1X, Ulrik vant sit heat, Peter ble nr 6 i sitt heat. I HJB1X rodde Ulrik til sølvmedalje i heat 1, Jonas til bronsemedalje i heat 2.

Sebastian, Jonas, Lasse og Peter rodde HJB4X. Tale, Emma, Thea og Andrea rodde inn til en flott 3. plass i DJC4X.

Viktoria og Tale rodde DJB2X og fikk en 4. plass, Lasse og Sebastian rodde HJB2X, og Fanny og Maja vant bronse i DS2X.

Det vi alle ventet spent på var dobbeltfireren med Karoline som utgjorde landslagsbåten i Nordisk Mesterskap i DJA4X. Sammen med Karoline fra Aalesund, Ida fra Tønsberg og Mia fra Horten vant Karoline sølvmedalje, gullet gikk oppskriftsmessig til Danmark.

Enda en flott regatta i Sorø var slutt. Vi prøver å spre det glade budskapet om en super familietur i regi av Drammen Roklubb, og håper enda flere har lyst til å delta i 2019.