Roåpning

Torsdag 11. april ble rosesongen på Drammenselva offisielt åpnet med tale av roklubbens leder, Eirik Hexeberg Henriksen, etterfulgt av heising av vimplene. Roåpningen markerer at roklubben går over til sommerregler for roing på elva, med unntak av singelscullere som fremdeles må ha med seg følgebåt når de skal ut på vannet.

Under roåpningen ble det døpt to båter, en singelsculler og en dobbelsculler. Singelen fikk navnet «Skimten» og dobbelen fikk navnet «Muusøya». Tradisjon tro ble begge båter døpt med vann fra elva, med lykkeønskninger fra gudfar og gudmor, Ulrik og Siri.

Programmet besto i tale fra klubbens leder Eirik, dåp av nye båter, defilering (les: stilroing) av robåter nedover elva og konkurranse oppover. Konkurransen gikk fra Drammensbrua og opp til «møllesteinene» rett før Ypsilon og roklubbryggen. Roklubben stilte med en åtter, to dobbelfirere og en dobbeltsculler på roåpningen. Resultatet av denne «prestisjetunge» konkurransen endte ikke overraskende i nevnte rekkefølge.

Etter roingen ble anledningen feiret med pølser, kaker og kaffe i båthallen.

Bilder av Laila Kind Rønnholm