Innendørs-NM 2020

Juniorer fra Drammen Roklubb Bak fra venstre: Johan Sebastian Remmen, Jonas Willand-Evensen, Ulrik Pharo Lohne, Hampus Westerberg-Heltne, Christian Juven Brandt, Håkon Villum Hansen, Sebastian Mejer Rasmussen, Tobias Mejer Rasmussen.
Foran fra venstre; Marie Grøsfjeld Stavanger Roklubb, Emma Tomlinson, Thea Njaastad, Andrea Willand-Evensen.

Innendørs-NM for 2020 gikk av stabelen i Ålesund helgen 11. og 12. januar. Mesterskapet på romaskin endte med medaljer og personlige rekorder til Drammens roere.

-Står til, Ulrik?

Vi er på Quality Hotel Waterfront i Ålesund, det er lørdag morgen ved frokostbordet.

-Takk bra, svarer Ulrik. Men så ser han litt betenkt ut og legger til:

–Er jo litt nervøs, da!

Noen timer senere viste Drammen Roklubbs storvokste 15-åring stålkontroll på nervene. Det var norgesmesterskap i innendørsroing 2020, i år arrangert av Aalesunds Roklub. Det ros 2000 brutale meter på Concept 2-maskiner. Som 15-åring deltok Ulrik i herrer junior klasse B (HJB). Han rodde rytmisk og teknisk godt, disponerte løpet perfekt der han snittet 1:36 min for hver 500 m og kom i mål på 6:25 min.  Martin Juvet fra Ormsund og Erlend Refsum fra Ålesund var i mål henholdsvis 14- og 19 sekunder senere.

Ulrik Pharo Lohne med gull på 2000m HJB

Ulrik Pharo Lohne har hatt en eventyrlig utvikling siden han begynte å satse skikkelig på roing for et par år siden, enten det er på vannet eller under innetrening med vekter og romaskiner. Han løper og går også mye på ski og har utviklet kondisjonen i takt med muskelmassen. Sammenlikner man testresultatene ved samme alder med kjente roere som Kjetil Borch og Martin Helseth ligger Ulrik godt foran. (Olaf Tufte begynte først å ro da han var 17 år gammel.)

Fornøyde gutter etter NM bronse på stafett i HJA  Ulrik Pharo Lohne, Jonas Willand-Evensen, Johan Sebastian Remmen og Hampus Westerberg-Heltne.

Å bli vinner i junior B klassen gir bare en uoffisiell NM-tittel, men Ulrik sikret seg senere en offisiell NM-bronse bak NSR og Christiania da han deltok på Drammen Roklubbs junior A lag på 4 x 500 m sprintstafett. De tre andre var junior A-roerne Jonas Willand-Evensen, Hampus Westerberg-Heltne og Johan Sebastian Remmen.

Drammen hadde i tillegg et HJA-lag 2 med Sebastian Mejer Rasmussen, Christian Juven Brandt, Håkon Villum Hansen og Emma Tomlinson som også rodde en god stafett.

Seierspallen fra HJA stafett, 4x500m
NSR, Christiania roklub og Drammen roklubb.

Drammen Roklubb stilte med 10 roere (7 gutter og 3 jenter)  i juniorklassene som alle rodde 2000m, av disse satte hele 8 personlig rekord i helgen. Dette viser at alle roeren fra Drammen som trenes av Tom Torgersen legge ned mye og svært god trening hjemme i klubben.

Blant jentene i junior B rodde Emma Tomlinson og Thea Njaastad sammen i sitt 2000m heat, de perset begge med tidene 8:16 og 8:21 som ga 5. og 6. plass. De skal kommende sesong satse i båttypen, toer uten styrmann, en teknisk krevende båttype.

Gull til jentene på stafett DJB med Thea Njaastad, Emma Tomlinson, Andrea Wiland-Evensen og Marie Grøsfjeld fra Stavanger.

I HJA hadde vi 5 gutter til start, også her ble det flere personlige rekorder. Gullet gikk til 2 meter høye og imponerende Syvert Senumstad fra Kristiansand på sterke 6:04.9. Hampus Westerberg-Heltne ble best av våre og perset med 13 sek. på tiden 6:49 inn til 13. plass. Jonas Willand-Evensen rodde inn til 7.05, ikke hans beste denne gangen, men så viste han at det var krefter igjen til lagsprinten senere. Sebastian Mejer Rasmussen rodde på  7:09, Johan Sebastian Remmen på 7:10 og Christian Juven Brandt med 8:16 alle med personlig rekord. Håkon Villum Hansen som rodde i HJB satte også pers på tiden 7.28.

Masterroerne ror bare 1000 m; Drammen stilte med Pål Sandli i klasse F (60-64) og Stein Hoff i klasse I (75-79). Pål delte førsteplass med Karsten Almås fra Ålesund med tiden 3:16.2.  Stein var eneste deltager i sin aldersklasse og rodde inn til 3:29.1 som iallfall er 1 sekund raskere enn i fjor.

Alle stafettene ble spennende thrillere for deltagere og tilskuere (sendingen ble også live-streamet på ronig.no). I damer junior B ble Emma Tomlinsen, Thea Njastad og Andrea Willand-Evensen forsterket med Maria Grøsfjeld fra Stavanger roklubb, de rodde strålende og knep gullet foran jentene fra Os med 0,3 sek!

Det var mye spenning knyttet til duellene i herrer senior, den mellom «de store gutta»! Kjetil Borch stilte dessverre ikke, men det ble en forrykende duell mellom den gamle mesteren, snart 44 år gamle Olaf Tufte fra Horten og Martin Helseth fra Ålesund. De to sitter i samme dobbelfirer som er kvalifisert for OL i Tokyo. Tufte ledet hele veien til det var 50 m igjen. Da satte Helseth inn en monsterspurt og slo sitt gamle forbilde med 1.4 sek. Tiden var 5:53.9.

Damer senior ble vunnet av Marianne Madsen fra Christiania roklub med 6:55.1. Bronsen gikk til drammensjenta Siri Eva Kristiansen, som nå ror for Christiania roklub, hun har hatt internasjonal representasjon og håper å kvalifisere seg til OL i Tokyo i toer uten styrmann. Hun rodde på tiden 7:06.7, så vår egen Kristine Bjerknes fra Drammen sin nå 15 år gamle rekord fra innendørsmesterskapet i Ålesund i 2004 på 6:49.9 står fortsatt støtt. Dessverre, kan man kanskje tilføye, for det er ikke samme rekrutteringen blant jenter som blant gutter i rosporten. I Ålesund deltok det 3-4 ganger så mange gutter som jenter i de yngre aldersklassene. Norges Roforbund jobber med å bedre rekrutteringen blant jentene, det gjør vi i Drammen Roklubb også!

Tekst: Stein Hoff, Bilder: Beate Pharo ,Johan Remmen og Stein Hoff