Sterke prestasjoner av lokale roere i U19 EM

U19 EM ble avholdt i München i helgen, og Drammen Roklubb var denne gang representert med hele tre roere: Ulrik Pharo Lohne, Hampus Westerberg-Heltne og Sebastian Mejer Rasmussen. Alle tre rodde gode løp, og viste at de hører hjemme i Europatoppen.

Ulrik Pharo Lohne, Hampus Westerberg-Heltne og Sebastian Mejer Rasmussen

Ulrik Pharo Lohne rodde dobbelsculler (2x) sammen med Trygve Bye Løken fra NSR. Etter forsøk, oppsamling og semifinale, vant de B-finalen og kom dermed på en syvendeplass. De samme to guttene deltok også i VM tidligere i år, der de tok en tiendeplass. Ulrik er den yngste av de tre Drammensroerne, og vil dermed ha mulighet til å delta som U19 også neste år.

Hampus Westerberg-Heltne rodde dobbelfirer (4x) sammen med Marius Thime (Sarpsborg), Erlend Bror Devold Refsum (Aalesunds) og Alexander Blom Tindlund (NSR). Etter forsøk, oppsamling og semifinale, ble det en andreplass i B-finalen, og dermed en åttendeplass. Dette ble andre internasjonale regatta for Hampus, som tidligere i år var stroke på den norske åtteren med styrmann (8+) i Coupe de la Jeunesse.

Sebastian Mejer Rasmussen var med som reserve på det norske landslaget, og var klar for å tre inn på en av lagbåtene dersom noe uventet skulle skje. Dette ble det ikke behov for, og Sebastian rodde derfor singelsculler mot de andre «superreservene». Der rodde han et sterkt løp og tok en andreplass. Dette ble Sebastians andre internasjonale regatta. I Coupe de Jeunesse tidligere i år rodde han firer uten styrmann (4-) med roere fra Stavanger og Fana.

De tre fra Drammen Roklubb har hatt en veldig sterk sesong og hevdet seg i i flere mesterskap. For noen uker siden tok de NM-sølv i dobbelfirer sammen med Johan Sebastian Remmen, og samme dag tok Ulrik og Hampus enda et NM sølv i dobbeltsculler.

Med årets prestasjoner fra NM, EM, VM og Coupe de Jeunesse har guttene vist roing på svært høyt nivå, og vist at de kan hevde seg i toppen, også internasjonalt.

Hovedtrener Tom Torgersen har fulgt guttene hele veien, og har i år også hatt ansvar for store deler av landslagstreningene.

Den norske landslagstroppen i U19 EM. Foto: Estela.re.ma.