Siri Eva Kristiansen i historisk finale og nr 6 i EM

Drammen Roklubbs Siri Eva Kristansen deltok sist uke i EM i roing i München. Hele den norske troppen hadde kommet hjem fra høydeopphold på søndag, og reiste videre til EM tirsdag morgen. EM var kun et delmål mot VM i september. Det var derfor ikke lagt opp til noen formtopp mot EM.

Siri Eva rodde singlesculler i mesterskapet. Det er første sesongen i denne båten internasjonalt for henne, og har tidligere deltatt i to World Cup-regatter i denne båttypen.

Første konkurransedag var det forsøksheat. Siri Eva tok en 3. plass, og gikk direkte til A/B seminfinale. En god start på mesterskapet.

I semifinalen måtte hun ro inn til en 3. plass av 6 båter for å ta seg til finalen. Etter en litt treg start, trykket hun til og avanserte opp i feltet. Etter 500m var hun på en 2. plass. Videre inn fallt hun ned på en 3. plass, og holdt denne helt i mål. Dermed hadde hun sikret seg en historisk plass i finlen i et internasjonalt mesterskap.

Finalen startet bra, og Siri Eva var helt fremme i teten. Hun holdt samme fart som de raskeste i feltet. Men etter en god start, ble det tyngre og hun falt ned til en 6. plass inn mot mål. Uansett var Siri Eva godt fornøyd. Sammen med Birgit Skarstein var hun eneste norske roer i EM med A-finale plass.

Mesterskapet var en skikkelig opptur for Siri Eva som var ganske sliten etter høydeopphold. Hun var svært spent på formen. Nå er hun motivert for å legge inn det lille ekstra frem mot VM, som går i midten av september. Men før det er det NM i roing siste helg i august.

Drammen Roklubb gratulerer med det strålende resultatet, og ønsker lykke til frem mot NM og VM.

2022 European Rowing Championships, Munich, Germany / Maren Derlien/MyRowingPhoto.com