Klubbhistorie

Drammen Roklubbs historie går helt tilbake til 1878 da klubben ble stiftet første gang. Allerede første året deltok Drammen Roklub i sin første regatta, en regatta som de forøvrig vant. Regattaresultatet ble den gang sendt tilbake til Drammen per brevdue. Aktivitetsnivået de første årene var heller varierende, men klubben deltok på enkelte regattaer og arrangerte også en regatta på Drammenselven i 1893. I perioden fra 1904 lå klubben inaktiv før driften igjen ble gjenopprettet 12. juni 1924, og etter dette har Drammen Roklubb vært et fast innslag på nasjonale og internasjonale regattaer. Slik som ofte var kutyme i rosporten den gang var Drammen Roklubb utelukkende en herreklubb, og kvinnene var henvist til Drammen Kvinnelige Roklubb. Drammen Kvinnelige Roklubb er noe yngre enn sin mannlige motpart, og ble stiftet noen måneder etter krigens slutt i 1945. Klubbene eksisterte uavhengig av hverandre frem til 1987, da det ble vedtatt at de to klubbene skulle slå seg sammen til den utgaven av Drammen Roklubb vi kjenner i dag.

I forbindelse med 50-års jubileet for gjenopprettelsen av Drammen Roklubb ble det laget et jubileumshefte, «Det begynte i et portrom«. Likeså er deler av Drammen Kvinnelige Roklubbs historie oppsummert år for år i dokumentet «Slik var det«. DKRs ulike representasjoner finnes her.

Gjennom årene har Drammen Roklubbs roere deltatt i alt fra NM til OL, en liste over våre norgesmestere og olympiere finnes på bunnen av siden. Av andre interessante trivia kan det nevnes at en tidligere drammensroer (Jørn-Inge Throndsen) stroket Oxford under Boat Race i 1995. I tillegg har også en tidligere drammensroer den eneste 7. plassen tatt i en olympisk A-finale i roing!

Liste over Drammen Roklubbs norgesmestere.

Liste over Drammen Roklubbs olympiere.