Møtet med en verdensmester!

Kjetil Borch ble verdensmester i singlesculler i 2018. I forbindelse med sesongåpning under Drammen Rivercup Regatta, har August Adamsen (snart 10) fått muligheten til å stille spørsmålene han lurer på til en verdensmester.

EM 2018: Mandaugas Griskonis, Kjetil Borch og Roman Röösli

A: Hei, jeg heter August.
Jeg hørte du var verdens beste. Når begynte du å ro?

K: Hei August, jeg begynte å ro i 2003, da var jeg 13 år gammel.

A: Hvorfor er det gøy å ro?

K: Roing er gøy fordi jeg lærer noe nytt nesten hver dag, vi får reise til mange forskjellige land og ingen dager er like.

A: Liker du lagkameratene dine?

K: Landslaget har et kjempegodt miljø, og supre lagkamerater, og vi støtter hverandre i tykt og tynt!

A: Hvor ofte trener du?

K: Jeg trener 12 økter i uka, to hver dag, unntatt onsdag og søndag, da trener jeg èn økt.

A: Er det vanskelig å bli verdensmester?

K: Ekspertene sier det tar minst 10 000 timer eller 10 år før du kan mestre noe som helst i verdenstoppen. Jeg vil si det er krevende, men det handler om tålmodighet og evne til å legge ned det arbeidet som trengs for å trene best over tid.

A: Går det fort?

K: Det avhenger av hvilken båt man ror. En singlesculler går ca. 17-18km/t mens en åtter går opptil 23 km/t over de 2000m vi konkurrerer.

A: Hvor fort går det på det forteste, hvis du skal gjette?

K: På det raskeste tipper jeg en singlesculler går ca. 23km/t, en åtter kanskje 30km/t

A: Tjener du masse penger nå som du er verdensmester?

K: Hadde jeg ønsket å bli rik, hadde jeg heller lagt ned de 16 årene og 16 000 timene på å bli rik, i stedet for å bli best i roing. Men det er mye vanskeligere å bli verdensmester, enn å bli rik, derfor synes jeg det er mye kulere!

A: Hvilken roklubb er den beste?

K: Horten Roklubb er selvsagt den beste roklubben! Vi har hatt roere i nesten hvert eneste OL, og tatt medaljer i de, siden 80-tallet.

A: Takk!
Hilsen August Adamsen, snart 10 år