Sølfastløpet gjenoppstår

Sølfastløpet var en tradisjonsrik åtterregatta først arrangert i 1937. Søndag 21. April, i forbindelse med klubbens jubileum, blåser vi liv i regattaen på nytt slik at vi igjen kan se sportens raskeste båt «Åtteren» i aksjon på ælva. 15 års ventetid er endelig over!

Sølfastøya er ca. 5km oppstrøms Drammen sentrum. Den frodig grønne øya markerer starten på langdistanseregattaen «Sølfastløpet». Med strømmen nedover ælva vil båtene holde høy hastighet og passere under Landfalløybrua og Øvre Sund bru før målgang under Ypsilon bru utenfor Drammen Roklubb. Totalt utgjør distansen en rekordrask løype på 4,5km.

Regattaen har tidligere vært et attraktivt mål for internasjonale lag, og inngikk som en del av Nordisk Åttercup frem til 2009. Med noen av landets beste roere på sterke universitetslag for blant annet Yale, Washington og Princeton kan vi kanskje håpe på sikt å gjenskape en storhetstid?

Klubber over hele Norge oppfordres til å samle sine beste roere, gå sammen med naboklubben om nødvendig, slik at vi kan fylle elvebredden med de imponerende farkostene og vise publikum den fulle bredden rosporten innebærer.

Benytt portalen for påmelding under roing.no:

Information – DFfR (roing.no)