NM

NM i roing ble arrangert på Årungen 21.-22. september med hele norgeseliten på plass. Drammen Roklubb var representert med hel 19 roere. 8 båter i offisielle NM-løp for senior og junior A (17-18 år) samt 20 startende båter i Ormsundregattaen for yngre juniorer i klassene Junior B (15-16 år) og Junior C (13-14 år).

Karoline Rydland Masch med bronsemedalje

Karoline Rydland Masch (18 år) sikret Drammen Roklubb medalje i årets NM. Hun rodde singelsculler søndag og kvalifiserte seg klart videre fra forsøket til finaleplass i damer junior A. I finalen møttes de 6 beste juniorjentene i alderen 17-18 år. Karoline rodde meget bra og var veldig fornøyd med løpet og egen innsats som ble kronet med bronsemedalje. Karoline er siste års junior A og fra neste år må hun bryne seg mot seniorene. I sitt siste år som junior har hun representert Norge i Junior EM i dobbelsculler, Nordisk i singelsculler og i dobbelfirer i Coup de La Jeuness i Italia.

Pallen i NM-løpet Damer Junior A 1X

Ulrik Pharo Lohne (15 år) og Hampus Westerberg-Heltne (16 år) sikret også Drammen en finaleplass i Junior A dobbelsculler. Guttene som fortsatt er junior B rodde meget godt mot de 2-3 år eldre guttene i finalen, inn til 5. plass, kun få sekunder unna medalje. Ulrik stilte også til start i singelsculler Junior A. Han kom videre fra forsøket, rodde en svært god semifinale og var veldig nær en finaleplass men ble slått ut av de tre som vant medaljene i finalen for 17-18 åringer.

Ulrik og Hampus mot mål i junior A 2x

Ormsundregattaen inngår som en del av NM arrangementet hvor de fleste og beste roerne i junior B og -C deltar. Drammensroerne viste god roing og fine resultater, i tøff konkurranse om medaljer og finaleplassene. Best uttelling fikk Ulrik Pharo Lohne som viste sin styrke i Junior B og vant klart gull i singelsculler. Andrea Willand-Evensen rodde dobbelsculler i en kombinasjonsbåt med Trondheims og fikk med seg sølv og gull hjem i damer junior C.

(Tekst og bilder: Beate Pharo)