Tom Torgersen

«Obsessed av rosport og Lego»

Tekst og foto: Johan Remmen

Tom Torgersen ble norgesmester som junior i Drammen Roklubb. Senere ble han landslagsroer, VM-deltaker og universitetsroer i USA. Etter 30 år flyttet han tilbake til Drammen og ble hovedtrener for sin gamle klubb. Nå jobber han som rusterapeut, og hjelper samtidig klubbens unge roere med egen fremgang.

• «Jeg gikk på Fjellheim skole da Drammen Roklubb rekrutterte roere til et skolelag. Jeg var i alt for dårlig form til å komme med, men heldigvis trakk en av de andre seg, så jeg fikk være med allikevel. Fjellheim skole kom på sisteplass på skolekapproing i Horten i 1978. Dette ble starten på noe jeg skulle holde på med hele livet».

Etter skolekapproingen ble Tom medlem av Drammen Roklubb. Han brukte vinteren til å komme i form, og i 1979 begynte han å trene på Drammenselva. Sikkerhetsreglene var ikke like gode som nå, så Tom rodde ofte i singelsculler helt alene den første sommeren.

• Jeg trente etter hvert en del sammen med Pål Sandli. Han er fem år eldre enn meg, og hjalp meg mye. Han gjorde så jeg fikk lov til å trene sammen med de store gutta.

På slutten av 1979-sesongen vant Tom sitt første løp, som junior B i singel. Da ble han tatt opp i klubbens juniorgruppe.

• «På den tiden var det bare en junior til i klubben, han het Jostein Jacobsen. Han hadde allerede vært med i VM, og hadde ikke særlig lyst til å ro sammen med en nybegynner. Lederen i klubben var veldig bestemt, og kommanderte Jostein til å ro dobbel sammen med meg».

Å sette de to guttene i samme båt var ikke feil. Tom og Jostein ble juniornorgesmestre i 2- og begge kom inn på landslaget. Under junior VM i Belgia i 1980 rodde de åtter og vant B-finalen. Da Jostein la opp for å satse på medisinstudier, fortsatte Tom satsingen som seniorroer.

• «Siden jeg ikke hadde noen å ro sammen med, måtte jeg begynne å ro singel. Treneren vår, Knut Amundsen, hjalp meg mye med det. Jeg tok en bronsemedalje i NM, men det var lagbåt jeg hadde mest lyst til å ro».

I årene som fulgte rodde Tom ulike lagbåter med roere fra andre klubber. Sammen med Ivan Enstad fra Horten ble det en 5. plass i VM i Bulgaria og sammen med Morten Grepperud fra Ormsund ble det en 4. plass på U23 VM i Østerrike. Tom var en periode med på landslagets dobbelfirer, men det var en-året båt Tom ønsket å ro. Sammen med roere fra Ormsund ble han derfor med i båten som ble kalt «frisørfireren».

• «På den tida var det veldig vanlig med kallenavn, og alle kalte oss for frisørfireren. Det var bare en av roerne som faktisk var frisør, vi andre var bare fine på håret. Vi gjorde det veldig bra med det laget, og kom blant annet til finalen i Øst-Tyskland. Jeg husker at vi lånte en Ford Bronco til å trekke båthengeren, og sammen reiste vi rundt på forskjellige regattaer i Norge og utlandet».
«Frisørfireren» med Tom Torgersen lengst til venstre (foto: Ormsund Roklub)

Tom rodde mye åtter med styrmann og ble blant annet nordisk mester. I det legendariske Henley-løpet ble det en andreplass. Da Tom ikke ble tatt ut på OL laget i 1984, bestemte han seg i stedet for å reise til USA for å studere. I 1985 satte han seg på flyet til Los Angeles der han besto opptaksprøven på prestisjetunge University of California Irvine.

• «Livet som universitetsroer var beinhardt. Vi sto opp klokka fire hver morgen, varmet opp med løping, og hadde 2 timer roing hver dag før frokost. Etter forelesningene gikk vi rett på styrketrening. Vi visste ikke så mye om trening og helse på 1980-tallet, og mange av roere har dessverre fått hjerteproblemer senere. I dag trener vi roerne våre på en helt annen måte».

På universitetet tok Tom utdannelse i psykologi og business, og i 1990 trakk han inn årene, bokstavelig talt. Han bosatte seg i USA, fikk to sønner og startet eget firma. Deretter fulgte en periode med mye jobbing, mens han trente sønnene i baseball og amerikansk fotball.

I 2017 flyttet han hjem til Norge og begynte å jobbe for Vestre Viken. Det tok ikke lang tid før Drammen Roklubb tilbød han jobben som hovedtrener for sin gamle klubb.

• «Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk denne muligheten. Takket være Aud Sandengen og Øyvind Leirset som hadde tro på meg, kan jeg nå nyte sporten som trener for andre. Teknikk og treningsmetoder har endret seg mye siden jeg var aktiv, så jeg bruker mye tid på å studere filmer av andre landslag, og se hva jeg kan overføre til ungdommene.

Noe comeback som masterroer har Tom ingen planer om, selv om han har blitt spurt mange ganger. Han er fornøyd med å kunne hjelpe andre, og oppholder seg mest i følgebåten, der drammenroerne har vendt seg til alle de amerikanske uttrykkene som kommer gjennom roperten.

Helt til slutt røper han allikevel hva som er den aller største personlige lidenskapen:

• «Jeg liker ikke å snakke om det, men er faktisk helt obsessed av Lego. Det er helt crazy».

Navn: Tom Torgersen
Alder: 57 år