Ingeborg Hermansen Fossum

«Liker hest, musikk og roing, men roinga tar mest tid»

Tekst og foto: Johan Remmen

Ingeborg går i niende klasse på Marienlyst skole, og har rodd siden 2018. Hun er interessert i både musikk og hest, men forteller at det er roingen tar mest tid. Foreløpig har hun ingen andre ambisjoner enn å være sosial og ha det gøy med roinga, men hun har lyst til å bli god, og ser ikke bort fra at målene kan endre seg etter hvert.

Hva fikk deg til å begynne å ro?

• Jeg hadde lyst til å drive med idrett, men var ikke så god med ball. Da jeg spilte i korps, fikk mamma tips om roing fra en av de andre foreldrene i korpset. Hun mente at roing ville passe meg, og det gjorde det. Nå har jeg rodd i snart tre år.

Hva liker du best med rosporten?

• Det er veldig godt miljø, og alle er greie mot hverandre. Gutter og jenter trener sammen, og det er flere alderstrinn på samme gruppe. Jeg liker måten å trene på, som er veldig variert med styrke, kondis og teknikk.
Klubbmesterskap 2020

Har du noen spesielle opplevelser du vil fortelle om?

• Det var morsomt å bli klubbmester i 2020. Da rodde jeg dobbelfirer sammen med Emma, Ulrik og Kristian, og vi vant! Jeg har ikke vært med på så veldig mange regattaer ennå, men det er alltid en fin opplevelse. Det var litt skummelt i starten, men nå går det mye bedre.

Sist helg var du med på regatta på Årungen. Hvordan gikk det?

• Lørdag rodde jeg 1000 m sammen med Maria. Vi lå an til tredje plass, men en annen båt smatt forbi oss rett før mål. Søndag rodde jeg 1500 m sammen med Nora. Like etter start fikk Nora fisk, men vi kom fort i gang igjen, og tok nesten igjen de andre. Selv om vi ikke vant noen av løpene, synes jeg det gikk tålelig bra.
Regionalt mesterskap på Årungen, juni 2021 (foto: Beate Pharo)

Hvilken båttype liker du best å ro?

• Jeg liker egentlig alle sammen. Singel er vanskeligst, men da kjenner man også sin egen kraft og det bare deg selv det kommer an på. Dobbel er også gøy, og da lærer man å samarbeide. Firer går fortest, og det er veldig moro når man klarer å få høy fart.

Hvilke andre interesser enn roing har du?

• Jeg er glad i dyr, og har drevet med hest i snart fire år. Jeg liker veldig godt å ri. Jeg har ridd på Drammen rideskole i tre år, og nå tar jeg privattimer på Gunnerud gård. Både roing og hest er veldig tidkrevende, men akkurat nå er det nok roinga som tar mest tid.
  • Jeg er også veldig glad i musikk. Jeg har spilt i korps, sunget i kor og spilt piano og gitar. Mamma er sanger, så det er kanskje der jeg har det fra.

Hvilke ambisjoner har du som roer for fremtiden?

• Akkurat nå er det bare å ha det gøy, trene og være sosial. Jeg har foreløpig ingen ambisjoner om å komme til VM eller OL, men kanskje forandrer det seg etter hvert. Det hadde vært gøy å bli god, men det tenker jeg ikke så mye på akkurat nå.

Navn: Ingeborg Hermansen Fossum
Alder: 14