Maria Stendal Kaupang

«Når jeg ror, føler jeg at jeg har fri fra alt annet»

Tekst: Johan Remmen, foto: Privat

Maria er Hurums eneste aktive roer for tiden. Pandemien satte begrensninger for første sesong i Drammen Roklubb, og foreløpig har hun bare rodd to regattaer. Nå har hun rykket opp til ny treningsgruppe og denne sesongen håper hun å få vist hva hun kan. Hun har ambisjoner om å bli skikkelig god, og drømmen er å ro dobbelfirer i EM om noen år.

Hva var det som fikk deg til å begynne å ro?

• «Pappa trener en del romaskin, som jeg også fikk prøve. Han synes jeg gjorde det bra, og foreslo at jeg skulle prøve meg som roer. Vi har ikke noe roklubb der jeg bor, så vi sendte melding til Drammen Roklubb. Fra høsten 2019 fikk jeg være med og trene der».

Har du drevet med annen idrett tidligere?

• «Jeg har prøvd mange forskjellige idretter; friidrett, dans, orientering og fotball. Jeg spiller fortsatt fotball aktivt på Huringen, jenter 15. Det er litt utfordrende å drive med to idretter, men det går akkurat opp.»

Hva er det du liker så godt med rosporten?

• «Det er mye som er bra, men jeg liker at treningen er så variert. Det er ikke bare kondis eller bare styrke, man må være i god form på alle tenkelige måter. Jeg er glad i å trene, og det er en deilig følelse når man sklir gjennom vannet. Når jeg ror, føler jeg at jeg har fri fra alt annet».

Er det noen spesielle opplevelser du vil trekke frem fra den første tiden?

• «I fjor fikk vi være med på to regattaer, og det ga mersmak. På Årungen følte jeg at vi fikk det til, og det var deilig å kjenne på en slik mestringsfølelse. Hittil har jeg nesten bare rodd lagbåt, men de siste ukene har også jeg fått prøve singel. Det vil jeg gjerne prøve mer.»
Regatta på Årungen 2020

Hvordan har det vært å trene under pandemien?

• «Det har egentlig vært veldig kjipt, og vanskelig å holde motivasjonen oppe når det er så mye hjemmetrening. Da klubben begynte å åpne opp igjen, fikk jeg fortsatt ikke være med siden jeg bor i en annen kommune. De siste ukene har vært veldig bra. Nå har jeg byttet gruppe, og ror sammen med både A og B roere. Det er både morsomt og lærerikt».

Hvilke forventninger har du for denne sesongen?

• «Jeg er glad i å være best, så jeg har veldig lyst til å vinne noe snart. Jeg gjør det veldig bra på testene, så det burde være mulig. I fjor fikk jeg bare vært med på to regattaer, og vant ingen ting. Hvis jeg får mulighet denne sesongen, vil jeg gjøre mitt aller beste og ta meg helt ut».

Hvilke fremtidsplaner har du, hvis du ser litt lenger frem?

• «Jeg har lyst til å gå toppidrett på videregående og fortsette med idrett. Hvis det går bra med roingen har jeg lyst til å være med i en dobbelfirer. Jeg har ambisjoner om å bli veldig god, så jeg håper at jeg kan være med og konkurrere i EM eller liknende om noen år».

Hvordan liker du å være medlem i Drammen Roklubb?

• «Man er alltid litt nervøs når man kommer til et nytt sted, men jeg ble overrasket over hvor snille og hyggelige alle var. Det føler jeg fortsatt. Alle hilser og er glade for å se hverandre. Drammen Roklubb er et kjempebra sted å være medlem!»
Klubbmesterskap 2020.

Navn: Maria Stendal Kaupang