Emma Tomlinson

«Vil studere i Cambridge og ro på Themsen»

Emma Tomlinson (16) trener roing syv til tolv ganger i uken. Hun har toppkarakterer på skolen og engasjerer seg i humanitært arbeid på fritiden. Hemmeligheten ligger i å strukturere tiden sin, mener hun.

Hva var det som gjorde at du begynte med roing?

• «Vi bor på Union Brygge, og der ser vi roerne fra leiligheten. Jeg synes det så veldig morsomt ut, og i 2016 ba jeg om å få bli med i Drammen Roklubb. På en ferie i Japan for to år siden så vi på Junior VM, og det var nok da jeg bestemte meg for å satse enda mer på roingen. Etter det har det blitt mer og mer trening, men også mer gøy».

Hva er det du liker så godt med treningen?

• «Det er interessant å stresse kroppen og finne ut hvor langt man er villig til å gå. Man lærer mye om seg selv av å jobbe med egen fremgang. Arbeidsvaner blir helt ekstreme, og det er ikke mulig å ligge på latsiden. Jeg er helt sikker på at jeg kan bruke dette til noe senere i livet».

Hvordan har det vært å trene nå som det har vært pandemi?

• Når man er vant til å trene i en klubb er det selvfølgelig ikke like motiverende å trene romaskin i selskap med en bokhylle. Det har vært en motivasjonsdump, men på en måte er det fint å vite at man ikke er alene. Før pandemien var vi på treningsleir både til Spania og Italia, og det er klart jeg gleder meg til det blir mulig igjen.

Roing har tradisjonelt vært en mannsdominert sport, men stadig flere jenter gjør det bra. Junior A gruppen i Drammen består for tiden av to jenter og åtte gutter, men Emma forteller at miljøet er veldig inkluderende og at alle er flinke til å ta vare på hverandre. Gutter og jenter konkurrerer i ulike klasser, men Emma mener at alle pusher hverandre til å bli bedre.

• «Selv har jeg ikke blitt tatt ut til noe internasjonal representasjon ennå, men på testene går det stadig fremover, og jeg er helt sikker på at jeg skal bli bedre enn jeg er nå. Det viktigste er jo ikke er å være best når man er 16 år, men å bli best til slutt. Denne sesongen er målet å bli tatt ut til Coupe de la Jeunesse, men i løpet av livet skal jeg delta i VM eller OL».

Emma er elev i første klasse på Akademiet Sundland og nærmest litt beskjedent bekrefter hun at det går bra på skolen. Hun fikk et vitnemål fra ungdomsskolen med bare seksere, og hun har lagt ambisiøse planer om studier etter videregående.

• «Begge foreldrene mine er leger, så jeg er jo litt kondisjonert for det yrket, men det kan hende jeg heller bli aerospace-ingeniør. Jeg har veldig lyst til å dra til England og studere på Cambridge. Det er et bra universitet med lange tradisjoner for roing. Hvis jeg kommer igjennom det nåløyet, skal jeg kombinere universitetsstudiene med roing på Themsen».

I tillegg til roingen har Emma et stort samfunnsengasjement, som hun blant annet bruker til å engasjere seg i Elevrådet, Krafttak mot Kreft, Natur og Ungdom og Press (Redd Barna ungdom). I magasinet «Putsj» er hun fast skribent.

• «Jeg brenner for å overbevise om at alle kan gjøre en forskjell. En person er ikke for lite, for sammen kan vi utrette viktige ting. Det er viktig å ikke bli handlingslammet når det så mye viktig vi kan gjøre sammen. Det tror jeg veldig på».
I Drammensåtteren under NM 2020 var Emma eneste jente med åre i hendene. Kanskje er Emma å se i denne båttypen på universitetslaget til Cambridge om noen år?

Mye tyder på at vi vil høre mer om Emma i fremtiden, så da får tiden vil vise om det blir som roer, lege eller romforsker.

Navn: Emma Tomlinson
Alder: 16 år