Sebastian Mejer Rasmussen

«Fellesskapet er det viktigste for meg»

Tekst og foto: Johan Remmen

Sebastian Mejer Rasmussen er interessert i teknikk, og omtaler seg selv som en oppfinner-type. På roingen får han bruk for sin tekniske interesse når han setter søkelys på detaljer om båter og utstyr. På elva er det full fokus på roingen, både i singlesculler og i lagbåt.

• «Det var moren min som insisterte på at jeg skulle gå på roskole etter at jeg sluttet på svømming. Det hadde jeg absolutt ikke lyst til. Jeg var nesten ikke på vannet den første tiden, jeg ville bare hjem. Det var treneren vår, Øyvind Leirset, som fikk snudd motivasjonen min. Han var helt fantastisk, og fikk meg til å forstå at roing var gøy.

Etter hvert ble det gradvis mer og mer trening på Sebastian, og etter noen år fant han ut at dette var noe han ville satse mye hardere på.

• «Da vi fikk Tom Torgersen som trener fikk jeg veldig god veiledning i forhold til min utvikling som roer. Når jeg først gjør noe liker jeg å gjøre det skikkelig, så jeg gikk all-in. Fremgangen jeg har hatt etterpå, kan jeg takke Tom for».

Hva er det du liker så godt med treneren deres?

• «Tom er et forbilde for oss roerne. Han gir direkte råd til hver enkelt, og er samtidig veldig hyggelig. Han er veldig overbevisende og får oss til å tro på målene våre».

Sebastian var en av fire gutter som trente for å kvalifisere seg til Baltic Cup 2020. Dobbelfireren vant kvalifiseringen på Tunevannet og var klare til å ta på landslagsdrakta, men få dager senere fikk de beskjed om at Baltic Cup var avlyst på grunn av pandemi.

• «Jeg har aldri trent så mye som den sommeren. Vi avlyste alt annet og trente hele ferien. Vi ble veldig glade da vi nådde målet, men dessverre ble det aldri noe av den turen. Først ble jeg veldig skuffet, men jeg la det bak meg ganske fort. Kort tid etterpå vant vi sølv i NM dobbelfirer. Det var synd vi ikke fikk prøvd oss internasjonalt i fjor, men det var en nyttig erfaring og i år kommer nye sjanser».

Nå er Sebastian en av tre roere fra Drammen som er valgt ut til å delta i Norges Roforbunds utviklingsprosjekt for juniorer. Hans målsetting for sesongen er å kunne representere Norge i junior EM og VM 2021.

Hva er det som motiverer deg til å trene så mye?

• «Fellesskapet er det aller viktigste for meg. Uten det sosiale i tillegg til konkurransen i klubben hadde det vært vanskelig å trene så hardt. Vi har det veldig fint sammen, og tar vare på hverandre. Jeg er en omsorgsperson og veldig opptatt av at andre skal ha det bra. Det har vært gøy å dra på skisamling til Oset, og på treningssamlinger i Sabaudia og Sevilla».

Hva liker du aller best med rosporten?

• «At man får en eller flere båter som man har ansvar for. I tillegg til selve roingen skal man vedlikeholde og finjustere båten, og det er mye å holde rede på. Treningsformen er også veldig fin. Man er mye ute på vannet, og alle treninger blir forskjellige. Jeg er et konkurransemenneske og synes det er veldig morsomt å pushe kroppen mot grensene».

Teknikk opptar Sebastian også utenfor roingen. På Drammen Videregående skole går han på Kunst, design og arkitektur, og selv omtaler han seg som en oppfinner-type.

• «På fritiden bygger jeg mye og finner opp forskjellige ting. Jeg har blant annet laget et håndbrekk til en bilsimulator, som jeg har konstruert selv. Delene laget jeg på 3D-printer. Jeg har veldig lyst til å bli arkitekt eller noe innen design. Men det kan også hende jeg skal bli idrettsutøver på heltid».

Sebastian er glad i idrett og forteller at han liker både slalåm og langrenn.

• «Det er veldig utfordrende å trene så hardt. Man trenger mye mat og mye søvn, og det blir nesten ikke tid igjen til skole og andre aktiviteter. Men, jeg lærer å prioritere og styre min tid mot mine mål. Det tror jeg er en nyttig erfaring å ha med seg senere i livet.».

Navn:   Sebastian Mejer Rasmussen
Alder: 17 år