Peter Anker Hassel

«Liker følelsen når man kjemper mot mållinjen»

Peter er elev i første klasse på Drammen Videregående skole, og har rodd på Drammenselva siden 2016. Han gleder seg til sommeren, for da skal han trene med havsculler på Sørlandet.

Hva fikk deg til å begynne å ro?

• Det var faren min som meldte meg på ro-skole i 2016. Jeg syntes det virket gøy, og nå har jeg rodd i snart 5 år.

Hva liker du best med rosporten?

• Jeg liker å trene på vannet, spesielt når det er rolig og jeg kommer inn i en god rytme og teknikken sitter. Det er gøy å konkurrere mot andre. Jeg liker følelsen når man ligger side ved side og kan kjempe helt inn til mållinjen.

Hvordan liker du å være medlem i Drammen Roklubb?

• Det er veldig mange hyggelige folk her og godt miljø. Jeg liker å dra på turer med roklubben. Det har dessverre ikke blitt så mye av det nå som det har vært pandemi.

Har du noen spesielle minner eller opplevelser du vil trekke frem?

• Jeg hadde en veldig fin tur til Sorø i Danmark for to år siden, og jeg likte veldig godt treningsoppholdet i Sabaudia i Italia i fjor. Der var det flotte forhold for roing, og veldig fint å kunne trene to økter om dagen.
Peter på treningsleir i Sabaudia 2020

Hvilke forventninger og ambisjoner har du til fremtiden?

• Jeg skal fortsette å utvikle teknikken min og trene for å bli sterkere. Til sommeren skal jeg også trene mer med havsculleren Virus Yoletta som vi har kjøpt for å ha på hytta.

Hvilke andre interesser enn roing har du?

• Skole og roing tar det meste av tiden, og resten bruker jeg på venner og familie. Jeg trives med båtliv og lange dager med venner på Sørlandet. Jeg gleder meg til sommeren, da blir trening med både løping og roing.

Den siste tiden har Peter rodd mye singelsculler, men på Årungen førstkommende helg skal han ro i kombinasjonsbåter som ikke har vært prøvd tidligere, sammen med roere fra Tønsberg, Ormsund og NSR.

Regatta på Årungen 2020

Navn:              Peter Anker Hassel