Henrik Arntzen

«Endelig kan jeg ro på elva igjen»

Tekst og foto: Johan Rune Remmen

Henrik var klar til å prøve seg i konkurranse da pandemien traff Norge i mars 2020. I over et år har han trent med svært begrenset tilgang til roklubben. Nå er han endelig tilbake på elva igjen, og denne sesongen trener han sammen med eldre roere på junior A.

Hva var det som fikk deg til å begynne i roklubben?

• «Den eldste søsteren min drev med roing, og var veldig god. Jeg tror hun ble norgesmester på romaskin en gang. Den andre søsteren min mente at jeg også burde prøve meg på roing. Siden jeg hadde prøvd både håndball og fotball tidligere, var jeg åpen for det».

Hvordan var den første tiden som nybegynner?

• «Vi trente mest inne den første tiden, og vi hadde flere forskjellige trenere: Øyvind, Greta, Elias og Beate. Våren 2019 begynte jeg å ro på elva, og den første regattaen var på Kalvøya. Jeg rodde dobbel i åpen nybegynnerklasse sammen med Benjamin. Der rodde dobbel og firer i samme løp, og en firer går selvfølgelig mye fortere. Noen av de vi rodde mot, var mye eldre enn oss, så vi kom selvfølgelig på sisteplass».
Henrik som nybegynner på Kjørboregattaen 2019.

Da du hadde vært medlem i litt over et år kom pandemien, og fra mars 2020 ble klubben stengt for all trening. Hvordan har det siste året vært?

• «Det har vært veldig spesielt å trene under pandemien. Treningsrommet har vært stengt mesteparten av tiden, og egentlig har vi ikke fått rodd så veldig mye på vannet heller. Trenerne har vært flinke til å holde kontakten med oss, selv om treningene har blitt litt annerledes. Noen ganger har vi hatt løpetrening sammen, og når roklubben har vært stengt har jeg trent hjemme. Jeg synes det er kjempegøy å trene, og trener gjerne fire til fem ganger i uka. Moren min er veldig støttende, så hun har sørget for at jeg har treningsrom med romaskin hjemme».

Hvordan klarer du å holde motivasjonen oppe når du må trene på egenhånd?

• «Jeg setter meg mål slik at treningen skal ha mening. Jeg prøver hele tiden å slå egne rekorder både i styrke, løping og romaskin. På 2000 meter romaskin har jeg en rekord fra i fjor på 7:34. Den har jeg ennå ikke klart å slå, men det har jeg full tro på at jeg skal klare snart».

Sommeren 2020 skulle egentlig vært din første konkurransesesong, men hvordan ble den sommeren?

• «Det var faktisk lov å konkurrere en veldig kort periode i fjor sommer, og jeg husker godt en regatta på Årungen. Benjamin og jeg deltok i dobbelsculler, og vi veltet på slutten av løpet. Det var litt flaut å bli plukket opp av følgebåten og kjørt tilbake til brygga uten å nå mål. Vi hadde jo trent mest på romaskin, og vært veldig lite på vannet før regattaen. Vi var nok ikke helt klare for konkurranse».

Nå har klubben åpnet igjen og du har endelig fått trene på vannet igjen.  Hvilke forventninger har du for 2021-sesongen?

• «I år håper jeg å få være med og konkurrere, så jeg håper det blir arrangert noen regattaer. Kanskje kan jeg til og med komme på pallen i noen løp. Så langt har jeg rodd mest lagbåt, men kanskje jeg snart kan få konkurrere i singel. Det hadde vært moro».

Hva synes du om rosporten så langt?

• Roing er en veldig fin sport. Det er veldig hyggelig miljø i klubben og trenerne er veldig hyggelige. Jeg ser veldig opp til de eldre guttene i klubben, de er forbilder for meg. Jeg ser mye på dem og prøver å lære. I det siste har jeg fått lov til å trene sammen med junior A roerne, og det liker jeg veldig godt.
Trening i dobbelsculler med Johan Sebastian i junior A

Hva gjør du når du ikke driver med roing?

• «På fritiden liker jeg å spille dataspill og å lese bøker. Jeg er også glad i friluftsliv og liker å dra på kanotur eller telttur. På skolen liker jeg realfag og historie. Jeg går i 10. klasse på Svensedammen skole, men neste år skal søke enten på Akademiet eller Drammen vgs. Etter det skal jeg studere, enten til å bli lege eller ingeniør. Håper jeg klarer det».

Hvilke ambisjoner har du for roingen?

• «Jeg skal fortsette å trene og skal gjøre meg selv så god jeg kan bli. Hvis jeg en dag kan få en NM-medalje, hadde det vært fint. Men akkurat nå prøver jeg bare å slå mine egne rekorder».

Er det noe spesielt du gleder deg til å gjøre når pandemien er over?

• «Jeg har hørt rykter om at de eldre roerne var på treningssamlinger både i Spania og Italia da de var på min alder. Det har ikke jeg fått oppleve. I fjor hadde jeg meldt meg på en tur til Danmark, men den ble også avlyst. Det er litt irriterende å tenke på at jeg har gått glipp av så mye. Når pandemien er over, håper jeg at jeg også får oppleve noe slikt».

Navn: Henrik Arntzen
Alder: 16 år