Johan Sebastian Remmen

«Håper på NM-gull i år»

Johan Sebastian sluttet i svømmeklubben for fem år siden og fant sin plass i roklubben. Under pandemien har det blitt veldig mye romaskin og singelsculler, men det er lagbåt han liker best å ro. Han mener at dobbelfireren til Drammen Roklubb har en god sjanse til NM-gull i år.

• «Jeg trente i Drammen Svømmeklubb i tre år, men etter hvert var ikke det så spennende lenger. Farmor bor i sentrum og pleier ofte å stå og se på roerne. Det var hun som foreslo at jeg skulle prøve roing. Selv om vi ser roerne fra terrassen hjemme, hadde jeg aldri tenkt over at det kunne være et alternativ. Etter at jeg fikk være med på en trening, ble jeg overbevist om at jeg ville drive med dette. Det som nesten er litt komisk nå, er at jeg sluttet på svømming fordi det var så mye pes med all treningen. Nå trener jeg hver dag, og elsker det».

Hvordan var det å trene i Drammen Roklubb første tiden?

• «Øyvind Leirset var treneren vår, og vi pleide alltid å starte med en løpetur. Jeg trodde jeg var i god form, siden jeg hadde trent svømming, men allerede på oppvarmingen slet jeg. Etter hvert gikk det bedre, men da ble jeg bare flyttet til en annen gruppe som løp enda lenger».

Den første sommeren begynte Johan Sebastian å ro dobbelsculler sammen med Sebastian Mejer Rasmussen. De to fikk tilnavnet «Sebbene» av de andre roerne, og allerede på første regatta ble det gull i nybegynnerklasse på Kjørboregattaen. Dette ga mersmak for de to unge guttene.

• «Det har alltid vært gøy å ro sammen med Sebastian. De første årene fikk vi ofte medalje i Vestfoldcup og andre lokale regattaer. Selv om dette ikke var noe toppnivå, var det veldig moro å delta på regatta og få medalje. Etter hvert begynte vi å ro dobbelfirer, det likte jeg også veldig godt. Jeg lærte veldig mye om å ro lagbåt på treningssamlinger i Spania og Italia».

Fra sommeren 2020 begynte det å bli mer alvor. Året startet med en NM-bronse i Ålesund i stafett på romaskin. I juni tok de gull i dobbelfirer på en regional regatta på Årungen. Da bestemte de fire guttene seg for å satse enda høyere, mot internasjonal kvalifisering.

• «Vi trente dobbelfirer hver dag i hele fjor sommer. Målet var kvalifisering til Baltic cup i Litauen. Det målet klarte vi, og vi vant kvalifiseringen i Sarpsborg. Vi var klare til å ta på landslagsdrakta da vi fikk beskjed om at Baltic Cup var avlyst på grunn av pandemi. Siden både Baltic og EM ble avlyst, ble lagene satt sammen på nytt, og under NM var jeg ute av dobbelfireren. Det likte jeg dårlig. I år skal jeg gjøre alt jeg kan for å vise at jeg fortjener en fast plass i båten, for det er lagbåt jeg liker å ro».

Hva liker du å holde på med når du ikke ror?

• «Jeg har alltid vært glad i friluftsliv, og jeg har vært speider i 10 år. I speideren har jeg lært mye om hvordan man skal jobbe med seg selv når man blir sliten, og hvordan man skal samarbeide med andre. Jeg er fortsatt medlem i KFUM, men har ikke vært så aktiv de siste årene. Verdensjamboree i USA i 2019 var vel det siste jeg deltok på. Når man trener syv ganger i uka, blir det ikke så mye tid til speidermøter. På den lille fritiden jeg har, liker jeg å være sammen med kjæresten min»

Johan Sebastian liker å utforske nye ting, og forteller at han ikke er fremmed for andre idretter.

• «Jeg liker godt ekstremsport, og har prøvd meg litt på både offpist, rafting og terrengsykling. Jeg liker også å overnatte i villmarka, både sommer og vinter. Når jeg får tid, vil jeg gjerne utforske litt mer av dette. Et år på ekstremsport folkehøyskole høres veldig kult ut. Men akkurat nå er det roinga som gjelder!»

Hva liker du best med rosporten?

• «Jeg liker både treningen, teknikken og det å være på vannet. Det ser kult ut, og føles godt. Når jeg tar på rodrakta, føler jeg meg stolt allerede når jeg bærer båten ned mot vannet. I tillegg til å bruke kroppen, må man også bruke hodet. Det er en krevende sport, som krever mye konsentrasjon»
Vintertrening med dobbelfirer

Hvilke ambisjoner har du for denne rosesongen?

• «Jeg håper vi snart får ro lagbåt igjen, og aller helst at jeg får konkurrere internasjonalt i mitt siste år som junior. Coupe de la Jeunesse i Østerrike er en regatta jeg hadde håpet å kvalifisere meg til, men akkurat nå er alt veldig usikkert på grunn av pandemien. Hvis det ikke blir noe internasjonalt, blir kanskje NM årets høydepunkt. Vi har mange gode roere nå, så klubben vår kan gjøre det ekstremt bra både i singel og lagbåt. Med dobbelfireren tror jeg vi har en reell sjanse for NM- gull».

Og hvis det går som Johan Sebastian håper, vil dette være første gang på 33 år. Et NM-gull i dobbelfirer krever mye innsats og godt samspill mellom fire roere fra samme klubb. Sist dette skjedde var i 1988 da Trond og Espen Bergeli, Johannes Christensen og Jørn Inge Throndsen tok NM-gullet til Drammen. Kanskje samme bragd kan gjentas i 2021.

Navn: Johan Sebastian Remmen
Alder: 17 år