Drammen Rivercup Regatta 2023

Ro-sesongen 2023 startet i vakre og solfylte omgivelser i Drammen.

Lørdag 22. april gikk Drammen Rivercup Regatta av stabelen for femte gang. Som tidligere har Drammen Roklubb vist at vi kan arrangere regatta med brask og bram. I år var det påmeldingsrekord, med hele 169 roere fra 23 klubber.

Elva og Drammen badet i sol under årets arrangement, og tiltrakk seg svært mange tilskuere som fikk en fantastisk introduksjon til ro-sporten. Rivercupen er en showpreget regatta som foregår midt i hjerte av byen. Publikum sitter langs elvebredden og følger med på alle våre roere i aksjon. Dette gir et helt annet publikumspotensial og en unik mulighet for ro-Norge til å vise frem alle våre flotte utøvere og sporten vi brenner for. Vi håper Drammen kan fortsette å være en arena for dette.

Senior dame og herre 1x er de to gjeveste klassene under Drammen Rivercup. Etter flere spennende dueller på elva sto Martin Helseth og Thea Helseth igjen som King og Queen of the River. Bak Martin fulgte Ask Tjøm på en sterk 2.plass og Erling Holst Øyasæter på en 3.plass. I dame klassen trakk Maia Emilie Lund det nest lengste strået og fikk en fenomenal 2.plass. Amanda Helseth tok en fin 3.plass.

Drammen Roklubb kunne i år skimte med en 1.plass i U23 klassen. Ulrik Pharo Lohne tok seg hele veien til topps til full jubel fra hjemmepublikum. Sterk prestasjon av en råsterk utøver. Gratulerer!

Det var ikke bare i 1x klassene det ble levert gode resultater. De yngre gutta fra klubben, August Adamsen og Marius Simonsen, tok seg videre fra prolog i HU17 2X. En god levering som lover godt for sesongen i vente. Vi gratulerer! I årets Rivercup ble det levert mange gode prestasjoner, og vi vil benytte anledningen til å gratulere alle vinnere og utøvere. Vi ønsker dere velkommen tilbake til Drammen neste år og masse lykke til videre i 2023

Foto: Drammen Fotoklubb