Sterke prestasjoner av Ulrik Pharo Lohne i U19 VM

11.-15. august 2021 ble U19 VM avholdt i Plovdiv, Bulgaria. Den norske troppen besto i år av kun fire roere, der Ulrik Pharo Lohne fra Drammen Roklubb var en av de fire. Sammen med Trygve Bye Løken fra NSR leverte han flere imponerende løp både i forsøk og finaler.

Ulrik Pharo Lohne og Trygve Bye Løken under U19 VM i Bulgaria

For å delta i VM holder det ikke å være blant de beste i sitt eget land. Ved uttak må man også klare prognosetidene som viser at man hører til i verdenstoppen. I år var det kun to norske båter som klarte dette VM kravet. Einar Bjørvik og Aksel Wergeland fra Fana Roklubb rodde toer uten styrmann, mens Trygve Bye Løken fra Norske Studenters Roklubb og Ulrik Pharo Lohne fra Drammen Roklubb rodde dobbeltsculler.

I Plovdiv satte Ulrik og Trygve ny personlig rekord på 6.34 under forsøk, og gikk dermed videre til semifinaler hvor de tok en tredjeplass. Dette holdt til B-finale, hvor de tok en fjerdeplass siste dag. Denne prestasjonen plasserer Ulrik og Trygve blant de 10 beste i verden, noe som er svært imponerende.

Fredrik Bekken har i et eget innlegg kommentert hvordan nivået gradvis har økt siden han selv rodde U19 VM i 1991, 1992 og 1993. I følge Bekken leveres det nå løp i C finalen som ville holdt til A finale på 1990 tallet. Dette sier litt om hvilket nivå det er på roerne Ulrik konkurrerer mot.

Aftenposten omtalte nylig Ulrik som ett av ti fremtidige OL-håp, uavhengig av idrettsgren. Hvis Ulrik fortsetter den progresjonen han har hatt de siste årene, skal det bli særdeles spennende å følge utviklingen hans. Ulrik er fortsatt bare 17 år, og har dermed mulighet til å konkurrere i U19 også neste sesong.

Vi gratulerer Ulrik med gode resultater i VM, og gleder oss til å se han på «hjemmebane» førstkommende helg på Drammen River Cup.

Ulrik Pharo Lohne fra Drammen Roklubb