Tre sølv og tre bronse i NM

Det ble medaljedryss til våre lokale utøvere under NM i roing i helgen. Hele tre sølv og tre bronse gikk til Drammen Roklubbs 13 utøvere i senior- og juniorklassene.

To sølv og en bronse til juniorene

Drammen Roklubbs dobbelfirer med Ulrik Pharo Lohne, Hampus Westerberg-Heltne, Sebastian Mejer Rasmussen og Johan Sebastian Remmen tok en imponerende sølvmedalje i juniorklassen, kun slått av Fana Roklubb. To av roerne, Hampus og Ulrik, rodde i tillegg dobbelsculler, der de tok enda en sølvmedalje, kun slått av Norske Studenters Roklubb. På toppen av det hele tok Ulrik en bronsemedalje i singelsculler. 17-åringen fra Lier kunne dermed reise hjem med hele tre NM-medaljer.

Juniorlaget fra Drammen har prestert svært godt denne sesongen både hver for seg og i ulike kombinasjonsbåter. Dette så vi senest på Drammen River Cup, der guttene sto for tre av de åtte plassene i finalen. Både pandemi og landslagsuttak har gjort det vanskelig å få trent sammen, og det er først etter sommerferien at de fire guttene har rodd i samme båt.

SØLVGUTTENE: Drammen Roklubbs junior dobbelfirer tok sølv i NM. F.v: Ulrik Pharo Lohne, Hampus Westerberg-Heltne, Johan Sebastian Remmen og Sebastian Mejer Rasmussen.

To bronse og en sølv til seniorene

I seniorklassen ble det bronsemedalje til Drammen Roklubbs dobbelfirer med Siri Eva Kristiansen, Kristine Bjerknes, Julie Munch Starheim og Thea Njaastad. Kristine og Siri Eva rodde også dobbeltsculler og tok enda en bronsemedalje i denne klassen. Siri Eva Kristiansen deltok også i singelsculler, der hun tok en sølvmedalje. Siri Eva er den eneste av de fire som er aktiv som senior landslagsroer, og har blant annet en fjerdeplass fra EM denne sesongen.

Mange ble nok overrasket over å se OL-veteran Kristine Bjerknes tilbake på pallen i NM. Kristine har til sammen 12 NM gull fra før, og tok en 7. plass på OL i Atlanta i 1996. Yngste roer på «seniorlaget» var Thea Njaastad, som er bare 17 år og tok sin første NM-medalje. Thea har hatt sin internasjonale debut denne sommeren og skal representere Norge som singelroer i Baltic Cup senere i år.

TOK BRONSE: Drammen Roklubbs senior dobbelfirer med bronsemedaljen: F.v: Siri Eva Kristiansen, Julie Munch Starheim, Kristine Bjerknes og Thea Njaastad.

Fjerdeplass etter to treninger

Åtter med styrmann er en båtklasse hvor åtte roere ror med en åre hver, og koordineres av en styrmann (cox). Drammen ble norgesmester i denne båtklassen flere ganger på 1970-tallet, men i senere år har det ikke blitt fullt så høyt prioritert. Forventningene var heller ikke så høye da Drammen stilte med åtter i NM etter bare to treninger. Resultatet ble over all forventning. Åtteren gikk videre fra forsøk til finale, og endte på en fjerdeplass i finalen. Styrmannen og de åtte roerne var kjempefornøyde med fjerdeplassen.

ÅTTER MED STYRMANN: Det ble NM-finale og fjerdeplass i 8+. f.v: Christian Juvet Brandt, Hampus Westerberg-Heltne, Ulrik Pharo Lohne, Sebastian Mejer Rasmussen, Johan Sebastian Remmen, Håkon Hansen, Henrik Arntzen, Thea Njaastad og Peter Anker Hassel

Annet:

Norgesmester i para-klassen ble ikke uventet Birgit Skarstein, som nylig tok gull i Paralympics i Tokyo. Birgit Skarstein fikk også årets kongepokal i dameklassen.

Martin Helseth fra Ålesund Roklubb fikk årets kongepokal i herreklassen, og tok også NM-gull i singelsculler.