Thea Njaastad tok bronse i Baltic Cup

Under Baltic Cup i Litauen sist helg var Thea Njaastad eneste deltaker fra Drammen roklubb, og tok en imponerende bronsemedalje som singelroer. Gull og sølv i kvinneklassen gikk til Danmark og Finland, mens Marius Thime fra Sarpsborg tok gull i herreklassen.

Baltic cup er en internasjonal regatta for juniorer under 18 år, altså ett år lavere aldergrense enn U19, som benyttes i de fleste andre mesterskap. Siden Thea bare er 17 år vil hun `ha mulighet til å konkurrere som U19 også neste sesong.

Kvalifiseringsløpet til Baltic Cup gikk på Tunevannet tidligere i høst, der Thea kvalifiserte seg til plassen i Baltic som Norges eneste kvinnelige singelroer. Thea vant denne plassen allerede i fjor, men da ble Baltic Cup avlyst på grunn av pandemi. Det var derfor spesielt hyggelig at Thea fikk et nytt forsøk i år, og kunne komme hjem med bronsemedalje.

Baltic Cup var Theas andre regatta med landslagsdrakta på. Tidligere i år deltok hun i Coupe de la Jeunesse i Østerrike i lagbåt med Helle Andreassen fra Ålesund. I NM rodde Thea lagbåt i seniorklassen og tok en bronsemedalje for Drammen Roklubb.

Vi gratulerer, og ser frem til å følge med på Theas utvikling videre.

Thea på premiebrygga sammen med roerne fra Danmark og Finland.